گل من گلی

7 فواید سلامتی گیلاس
گیلاس یکی از محبوب ترین میوه ها و به دلایل خوب است.

آنها نه تنها خوشمزه هستند ، بلکه ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی را با اثرات سلامتی قدرتمند نیز بسته بندی می کنند.

در اینجا 7 مزیت چشمگیر سلامتی گیلاس وجود دارد.

1. بسته بندی شده با مواد مغذی
گیلاس میوه های سنگی کوچکی است که در رنگ ها و طعم های متنوعی وجود دارد. به ترتیب دو دسته عمده وجود دارد - گیلاس ترش و شیرین ، یا Prunus cerasus L. و Prunus avium L..

رنگ آنها می تواند از زرد تا قرمز مایل به قرمز عمیق متفاوت باشد.

همه انواع بسیار مغذی و پر از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

یک فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین ، خام و شیرین (منبع اطمینان 1) فراهم می کند:

کالری: 97
پروتئین: 2 گرم
کربوهیدرات: 25 گرم
فیبر: 3 گرم
ویتامین C: 18٪ از ارزش روزانه (DV)
پتاسیم: 10٪ DV
مس: 5٪ DV
منگنز: 5٪ DV
این مواد مغذی ، به ویژه فیبر ، ویتامین C و پتاسیم از جهات مختلفی برای سلامتی مفید هستند.

ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی و سلامت پوست شما ضروری است در حالی که پتاسیم برای انقباض ماهیچه ها ، عملکرد عصبی ، تنظیم فشار خون و بسیاری دیگر از فرآیندهای مهم بدن ضروری است (2Trusted Source، 3Trusted Source).

گیلاس همچنین منبع خوبی از فیبر است که با سوختن باکتری های مفید روده و ترویج منظم روده به شما کمک می کند تا سیستم هضم شما را سالم نگه دارد.

به علاوه ، آنها ویتامین های گروه B ، منگنز ، مس ، منیزیم و ویتامین K را تأمین می کنند.

خلاصه
گیلاس منبع خوبی از ویتامین C ، پتاسیم ، فیبر و سایر مواد مغذی است که بدن شما برای عملکرد بهینه نیاز دارد.
2. سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است
غلظت بالای ترکیبات گیاهی در گیلاس ممکن است مسئول بسیاری از مزایای سلامتی این میوه باشد.

اگرچه مقدار و نوع آن بسته به نوع مختلف می تواند متفاوت باشد ، اما همه گیلاس ها با آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی بسته بندی شده اند.

این محتوای آنتی اکسیدانی زیاد ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو ، شرایطی که با بیماریهای مزمن متعدد و پیری زودرس مرتبط است (منبع 5Trusteded) کمک کند.

در حقیقت ، یک بررسی نشان داد که خوردن آلبالو در 11 از 16 مطالعه و نشانگر استرس اکسیداتیو در 8 از 10 مطالعه به طور مؤثر التهاب را کاهش می دهد (منبع 6Trusted).

گیلاس به ویژه در پلی فنول ها بسیار زیاد است ، گروه بزرگی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به مبارزه با آسیب سلولی ، کاهش التهاب و ارتقاء سلامت کلی کمک می کنند (6Trusted Source، 7Trusted Source).

در حقیقت ، رژیم های غذایی غنی از پلی فنول ممکن است در برابر بسیاری از شرایط مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، افت روانی و برخی از سرطان ها محافظت کند (منبع اطمینان 8).

این میوه های سنگی حاوی رنگدانه های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن و ویتامین C نیز هستند که هر دو خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند (منبع 6Trusted).

خلاصه
کلیه آلبالوها سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی هستند که ممکن است خطر بیماری مزمن را کاهش داده و سلامت کلی را ارتقا بخشد.

3. می تواند بهبود ورزش را تقویت کند
تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس ممکن است به تسکین درد عضلانی ناشی از ورزش ، آسیب و التهاب کمک کند (6Trusted Source، 9Trusted Source).

گیلاس ترش و آب آنها به نظر می رسد مؤثرتر از انواع شیرین هستند ، اگرچه هر دو ممکن است به ورزشکاران کمک کنند.

آب آلبالو و کنسانتره گیلاس برای تسریع در بهبود ماهیچه ها ، کاهش درد ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن (منبع 6Trusted) یافت شده است.

علاوه بر این ، برخی از شواهد نشان می دهد که محصولات گیلاس ممکن است عملکرد ورزش را افزایش دهد.

یک مطالعه در 27 دونده استقامتی نشان داد که افرادی که روزانه 480 میلی گرم گیلاس تارت پودر مصرف کرده اند قبل از یک نیمه ماراتن به طور متوسط ​​13٪ زمان مسابقه را سریعتر و نسبت به گروه دارونما دچار ضعف عضلانی کمتری کردند (منبع 10Trusted).

اگرچه بیشتر مطالعات انجام شده در مورد پیوند بین گیلاس و ورزش ، شامل ورزشکاران آموزش دیده می شوند ، اما آب آلبالو ممکن است از غیر ورزشکاران نیز سود ببرد.

یک مطالعه در 20 زن فعال خاطرنشان کرد: افرادی که 2 بار در روز به مدت 8 روز 2 اونس (60 میلی لیتر) آب آلبالو ترش می نوشند سریعتر بهبود می یابند و بعد از انجام تمرینات مکرر با حداکثر سرعت دویدن ، در مقایسه با گروه دارونما ، آسیب و درد عضلانی کمتری داشتند. .

اگرچه امیدوار کننده است ، این یافته ها مربوط به محصولات گیلاس غلیظ مانند آب میوه و پودر است. هنوز مشخص نیست که برای تولید نتایج مشابه ، چه تعداد گیلاس تازه باید بخورید.

خلاصه
مصرف گیلاس ، به ویژه محصولات گیلاس تارت مانند آب میوه و پودر ، ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و باعث کاهش آسیب و درد عضلات ناشی از ورزش شود.

4- ممکن است از سلامت قلب بهره مند شود
افزایش مصرف میوه های پر از مواد مغذی مانند گیلاس روشی مقوی برای محافظت از قلب شما است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی سرشار از میوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه هستند (منبع اعتماد 12).

گیلاس از این نظر به ویژه مفید است ، زیرا سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که به سلامتی قلب از جمله آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنل معروف است.

فقط 1 فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین ، 10٪ DV را برای پتاسیم فراهم می کند ، ماده معدنی که برای سالم سازی قلب شما ضروری است.

برای حفظ ضربان قلب منظم و کمک به از بین بردن سدیم اضافی از بدن ، با تنظیم فشار خون شما (منبع اطمینان 13) لازم است.

به همین دلیل است که مصرف بالاتر پتاسیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است (منبع 14Trusted).

از این گذشته ، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند پلی فنول ، از جمله آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها است که ممکن است با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب به سلامت قلب شما کمک کند.

در حقیقت ، یک مطالعه در 84158 نفر نشان داد که مصرف بیشتر پلی فنول ها - بخصوص آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها - با خطر قابل توجهی در طی 5 سال با بیماری قلبی کاهش یافته است (16 منبع معتبر).

خلاصه
گیلاس ها با آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنول بسته بندی شده اند که دارای خاصیت محافظتی در برابر قلب هستند.
5- ممکن است علائم آرتریت و نقرس را بهبود بخشد
به دلیل اثرات ضد التهابی قوی ، گیلاس ممکن است علائم آرتریت و نقرس را کاهش دهد ، نوعی آرتریت ناشی از ایجاد اسید اوریک است که می تواند منجر به تورم شدید ، التهاب و درد در مفاصل شما شود.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که گیلاس با سرکوب پروتئین های التهابی به مهار استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک می کند ، این می تواند به کاهش علائم مرتبط با آرتروز کمک کند.

بعلاوه ، آنها می توانند سطح اسید اوریک را در بدن شما کاهش دهند ، و این باعث می شود که به ویژه برای افراد مبتلا به نقرس مفید باشد.

یک مطالعه در 10 زن نشان داد که خوردن 2 وعده (10 اونس یا 280 گرم) گیلاس شیرین بعد از یک شب سریع کاهش سطح پروتئین واکنشی C نشانگر التهابی (CRP) و کاهش میزان اسید اوریک 5 ساعت پس از مصرف به طور قابل توجهی (منبع اطمینان) )

یک مطالعه دیگر در 633 نفر مبتلا به نقرس نشان داد که افرادی که بیش از 2 روز گیلاس می خورند ، 35 درصد از حمله به نقرس کمتر از افرادی که میوه مصرف نمی کردند ، بودند.

علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که هنگامی که مصرف گیلاس با داروی نقرس آلوپورینول ترکیب شد ، حملات نقرس 75٪ کمتر از دوره هایی بود که نه گیلاس یا آلوپورینول مصرف نمی شد (18 منبع اطمینان).

خلاصه
تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد التهابی قدرتمند گیلاس ممکن است به نفع افراد مبتلا به آرتروز و نقرس باشد.

6. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد
خوردن گیلاس یا نوشیدن آب آلبالو تارت ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

این مزایای تقویت خواب را می توان به غلظت بالای میوه در ترکیبات گیاهی نسبت داد. علاوه بر این ، گیلاس حاوی ملاتونین ، ماده ای است که به تنظیم چرخه خواب و بیدار شدن شما کمک می کند (19 منبع مطمئن).

یک مطالعه در 20 نفر نشان داد ، افرادی که به مدت 7 روز آب آلبالو ترش را نوشیدند ، در مقایسه با دارونما افزایش قابل توجهی در میزان ملاتونین ، مدت زمان خواب و کیفیت خواب مشاهده کردند.

به طور مشابه ، یک مطالعه دو هفته ای در بزرگسالان مسن با بی خوابی نشان داد که نوشیدن 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب آلبالو ترش قبل از خواب 84 ساعت زمان خواب را افزایش می دهد (20 منبع معتبر).

با این حال ، این مطالعات از محصولات گیلاس غلیظ استفاده می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا خوردن گیلاس تازه قبل از خواب همین تأثیر را خواهد داشت یا خیر.

درنهایت ، مطالعات بیشتری برای درک بهتر چگونگی مصرف گیلاس و محصولات گیلاس ممکن است به نفع خواب باشد.

خلاصه
گیلاس حاوی ترکیبات ضد التهابی و ملاتونین است که ممکن است به بهبود کیفیت خواب در برخی از افراد کمک کند.

7. اضافه کردن آسان به رژیم غذایی خود
گیلاس همه کاره و فوق العاده خوشمزه است.

هر دو نوع شیرین و ترش با بسیاری از غذاها به خوبی جفت می شوند. به علاوه ، محصولات مرتبط مانند گیلاس خشک ، پودر آلبالو و آب آلبالو در بسیاری از دستور العمل های جالب توجه ایجاد می کنند.

در اینجا چند روش برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی شما آمده است:

به عنوان یک میان وعده شیرین از آنها لذت ببرید.
گیلاس های خشک شده را با تراشه های شکلات تیره ، تکه های نارگیل بدون چاشنی و بادام شور برای یک ترکیب دلپذیر خانگی تهیه کنید.
یک کمپوت گیلاس را از تارت یخ زده یا گیلاس شیرین و قاشق روی ماست ، جو دوسر یا پودینگ چیا درست کنید.
گیلاس های نیمه خرد شده و خرد شده را به سالاد میوه اضافه کنید.
گیلاس های خشک شده را برای ضربه ای به شیرینی طبیعی داخل کالاهای پخته شده قرار دهید.
کمی آب آلبالو تارت را به آب گازدار اضافه کنید و در بالای آن با یک گوه لیمو برای یک سرگرمی سرگرم کننده قرار دهید.
آلبالو های تازه یا پخته شده را به بستنی ، پای ، خرد شده و سایر دسرها اضافه کنید.
یک سس کباب خانگی گیلاس خانگی درست کنید تا از غذاهای گوشتی یا مرغ استفاده کنید.
یک سالسای گیلاس را با گیلاس های خرد شده و گیاهان تازه مانند ریحان میل کنید تا در کنار وعده های غذایی بی نظیر سرو کنید.
گیلاس یخ زده را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید.
امکان استفاده از گیلاس در آشپزخانه شما بی پایان است ، بنابراین از آزمایش کردن نترسید.

خلاصه
در هر دو نوع دستور العمل شیرین و خوش طعم می توان از گیلاس ها به روش های زیادی استفاده کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی